יום רביעי, 2 במרץ 2016

תערוכה חדשה במוזיאון ישראל: פרעה בכנען: מאת:שרית יוכפז



תערוכה חדשה במוזיאון ישראל:
פרעה בכנען: הסיפור שלא סופר 
בכורה עולמית לתערוכה המציגה את תקופת שלטונה של האימפריה המצרית על ארץ ישראל הקדומה
לפני 3,500 שנה יוצאת האימפריה המצרית לכבוש את כנען בית שאן, יפו ועזה הופכות למעוזים מצריים חשובים, מהם שולטים המצרים על כנען כולה הם משפיעים על התרבות, על חיי היום-יום, על הארכיטקטורה וגם על הדת גם האימפריה המצרית מושפעת מן המגע בין התרבויות ואלים כנעניים "מאומצים" על ידי המצרים המפגש בין שתי התרבויות הביא לאחת ההמצאות החשובות ביותר שידע המין האנושי – הכתב האלפביתי



הפתיחה: 4 במרץ 2016
תערוכה חדשה במוזיאון ישראל מציגה לראשונה בעולם את סיפורה של התקופה שבה שלטה האימפריה המצרית על ארץ ישראל הקדומה – היא ארץ כנען. לפי התנ"ך, בתקופה זו התרחשה "יציאת מצרים". הממצאים מאותם ימים מעידים כי תקופה זו התאפיינה בקשר הדדי ועמוק בין האימפריה הכובשת לערים הכנעניות. קשר זה השפיע הן על המצרים והן על הכנענים. אלפי שנים לאחר מכן, ולמרות שסיפור שלטונה של האימפריה המצרית על ארץ כנען לא סופר עד כה לקהל הרחב, ניתן לקבוע בבירור כי קשר זה משפיע על כולנו עד היום.

                                   אוצרי התערוכה-צילום: שרית יוכפז
בשנת 1,500 לפני הספירה יצא המלך המצרי פרעה תחותמס השלישי - "נפוליאון של מצרים הקדומה" - למסעות כיבוש נרחבים, שהביאו לביסוסה של האימפריה המצרית על שטח אדיר מימדים. הוא מביס את הכנענים בקרב במגידו ומחזק את אחיזתה של מצרים על כנען כולה. השפעת המצרים על התרבות בכנען ניכרת בכול. הכנענים בני המעמד הגבוה מתהדרים בחפצים ממצרים או כאלה העשויים בסגנון מצרי. תכשיטים, כלי אבן וחרס בסגנון מצרי הופכים נפוצים, ובערים בכנען מופיעות כתובות במצרית. מתנות דיפלומטיות כגון פסלים מצריים נשלחים לשליטים כנענים, ותבואה ומיסים נשלחים מכנען למצרים. השפעת האימפריה המצרית על כנען אדירה, אולם גם מצרים מושפעת מן התרבות הכנענית. כך, למשל, כלי נשק בסגנון כנעני משמשים במצרים, עיצוב הקנקנים המצריים מושפע מכלים דומים בכנען, ואפילו אלים כנעניים מרכזיים מאומצים על-ידי המצרים.






המפגש בין התרבות המצרית לתרבות הכנענית הוביל, בין היתר, לאחת ההמצאות החשובות ביותר בעולם – האלפבית. כורי טורקיז כנענים שהועסקו על ידי המצרים במכרות בחצי האי סיני נחשפו לכתובות המפארות מקדש שהיה במקום. הם התרשמו כל כך מהכתובות עד שרצו גם הם לכתוב הקדשות לאלים שלהם. כיוון שהיו כנענים, ולא ידעו לקרוא את כתב התמונות המצרי המסובך, הם לקחו מתוכו 30 סימנים בלבד והביעו באמצעות כל סימן את העיצור הראשון בתמונה, אותה הוא מייצג. כך, למשל, ציור של דג מבטא את האות ד' וציור של נחש מבטא את האות נ'. פשטותה של המצאה זו והקלות שבה ניתן ללמד אותה, הביאה למהפכה שאת פירותיה אנו קוצרים עד עצם היום הזה. המצאת הכתב האלפביתי תוצג בתערוכה גם באמצעות עזרים טכנולוגיים שפותחו במיוחד עבורה, והמבקרים אף יוכלו לכתוב את שמם בכתב האלפביתי הקדום בעולם.



מצבות ניצחון, כתובות קיר ושרידים ארכאולוגיים יגרמו למבקרים בתערוכה לחוש את הנוכחות המצרית בכנען. התוצרים הדרמטיים של המפגש בין התרבויות מוצגים באמצעות שחזורים מונומנטליים של חלקי מבנים ובאמצעות פסלי מלכים ומגוון פריטים מחיי היומיום ובהם תכשיטים, כלי תמרוקים, מראות, כלי אבן וחרס ועוד. ארון קבורה בסגנון מצרי שנמצא בעמק יזרעאל לפני כשנתיים יוצג בפעם הראשונה לציבור. הממצאים הרבים מעידים על הנוכחות הממושכת וההשפעה המצרית העמוקה והנרחבת בכנען.




אמצעים דיגיטליים שנוצרו במיוחד לתערוכה יחזירו את המבקרים אחורה בזמן לתקופה מרתקת זו. בין היתר יוצג בתערוכה סרט, שהופק במיוחד עבורה, שבמרכזו עומדת "יציאת מצרים" על היביטיה השונים. המקרא מספר בהרחבה את סיפור יציאת מצרים, אך הממצאים מעידים כי בתקופה הרלוונטית כנען היתה תחת שלטון מצרי. למרות המאמצים הנרחבים שהושקעו במחקר עד כה, טרם נמצא ממצא כלשהו התומך בסיפור יציאת בני ישראל ממצרים כפי שהמקרא מספר אותו. למרות זאת, הסיפור המקראי על יציאת בני ישראל ממצרים הפך לסיפור מכונן ולאבן יסוד של התרבות המערבית. בסרט ניתן לראות כיצד לאורך ההיסטוריה, עמים וקבוצות ברחבי העולם הזדהו עם הסיפור, ושאבו ממנו תקווה ונחמה.




                                    
                                                       צילום: שרית יוכפז

שנים של מחקר, היכרות עם אוספים ברחבי העולם, ובחינה של מאות ממצאים ארכאולוגיים קדמו לגיבוש התערוכה. היא מציגה גם פריטים משמעותיים שהושאלו מהמוזיאונים החשובים בעולם: הלובר בפאריז, המטרופוליטן בניו יורק, המוזיאון לתולדות האמנות בווינה, והמוזיאון המצרי בטורינו. פריטים אלה, יחד עם אוסף מוזיאון ישראל ומוצגים שהושאלו מרשות העתיקות יאפשרו למבקרים להתבונן ולחוות את סיפור המפגש הממושך בין מצרים לכנען - סיפור ששינה את פני האזור בו אנו חיים ולא סופר עד היום.




מומלץ -
ביקרתי בתערוכה. במסגרת סיור עיתונאי עם מנהל המוזיאון ואוצרי התערוכה 

סרטון באדיבות: מוזיאון ישראל בירושלים,

https://youtu.be/Hqsb-jqKFTE

אתר המוזיאון: http://www.imjnet.org.il/

מאת:שרית יוכפז 



0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Translate


אודות שרית יוכפז

שמי שרית יוכפז.
אני עתונאית מזה עשרים וחמש שנים.
אני בוגרת אונברסיטת בר אילן תעודת הוראה, הסטוריה וספרות, והמכללה למנהל למדתי תקשורת..
בעלת תעודת עיתונאית של "אגודת העיתונאים תל אביב", ו"אגודת העיתונאים הממשלתית".
כתבתי בעיתונות ארצית, מגזינים לנשים ולתיירות, מקומונים ואתרי אינטרנט.
הגשתי מזה 10 שנים פינה ברדיו קול חי FM93 בנושא תיירות תרבות וארועים מיוחדים.
בהמשך למדתי גם לימודי תעודה רפואה משלימה, איפור מקצועי (כדי שיהיה לי רקע לכתוב בנושאים הללו).
הרצאתי בנושאי תקשורת ועיתונות.
מתנדבת בשעות הפנאי ל"אגודה למען העיוור", ל"נשות הדסה" -סניף נר הלילה ומתנדבת למשמר האזרחי.
אוהבת ים, ספורט, בעלי חיים והום סטיילינג.

המגזין של שרית

במגזין זה תוכלו למצוא המלצות למשפחה בנושאים הבאים: אופנה, טיפוח ויופי, אקססוריז, בריאות, צרכנות, חדש על המדף, ספרים, תרבות, הצגות, סרטים, תערוכות, תיירות, טיולים יפים, ספא, מסעדות, ולייף סטייל.

עקבו אחרי בגוגל+

התמונה שלי
מפיקה עורכת מגישה תוכנית רדיו ברדיו ליפס בימי רביעי מ10-12 בבוקר. "המלצות וראיונות" עםשרית יוכפז www/radiolips.com
מופעל על ידי Blogger.

ארכיון המגזין

רשומות פופולריות